30 dagen headspace

30 dagen headspace

Daar zat ik dan. Veel te veel gedaan afgelopen weken, veel te snel. Geen seconde rust. Drie weken geleden poste ik een post op instagram waarin ik schreef dat ik rustig aan moest gaan doen, want anders werd het me te veel. Maar echt naar mezelf luisteren. Nee hoor.

Toen gebeurde het op een mooie (asociaal warme) dinsdag middag. Ik had een fijne dag met mijn vriend gehad. We waren in de stad geweest en hadden samen gelunched. Het terrasje waar we zaten had maar een plekje in de zon. Omdat mijn vriend rood haar heeft, was ik zo’n gentle ‘wo’man om hem in de schaduw te laten zitten. Toen ben ik in de volle zon weer naar huis gelopen. Toen moest ik al snel koken en eten want mijn werk dienst begon om 17:00. Ik schrokte alles naar binnen en op de seconde dat ik de deur uit stapte, de hitte in bedacht ik me nog: ‘Nu snap ik waarom ze het is landen als Spanje zo lekker rustig aan doen.’

En hop daar ging ik, ik sprong op de fiets er racete weg. Ik kan nu best om mezelf lachen. Ik benoemde het letterlijk in mijn hoofd en vervolgens ga ik precies het tegenovergestelde doen. Tsja, werk druk misschien. Ik heb een hekel aan te laat komen.

Halverwege mijn route werd ik ontzettend misselijk. En voordat ik het wist moest ik overgeven en ging ik out. Gelukkig waren er een paar ontzettend lieve mensen die van de grond gepikt hebben en daar ben ik erg dankbaar voor. Waarschijnlijk ben ik iets harder gevallen dan gewild. En nu zit ik thuis met een hersenschudding.

Ondertussen gaat het al weer wat beter, anders was ik echt niet begonnen met het typen van dit blogje. Maar ik had dit makkelijk kunnen voorkomen als ik gewoon wat beter naar mijzelf en mijn lichaam had geluisterd, zonder door te pushen. Jij zelf bent nummer 1, niet je werk, niet je school, JIJ.

Voor mij was het een teken. SLOW DOWN, letterlijk. In mijn frustratie dat ik niets (lang) kon doen, voelde ik ook het grote verlangen om terug bij mezelf te komen. En ik heb de tools in mijn pocket. Ik mediteer redelijk vaak, maar sporadisch. Hoewel ik het graag in mijn routine wil, zit het er nog niet is.

Voor meditatie moet ik ruimte nemen, om de stilte in mijzelf te vinden. En hoewel ik denk dat dat erg belangrijk is, is het niet iets wat je elk moment van de dag kan inzetten. Als je je naar voelt op het werk, kun je niet terug gaan in een hoekje om te mediteren. En zo kwam ik dus op mindfulness.

Mindfulness van uit the beginners mind. Los laten wat ik al weet, en een nieuwe manier ontdekken die ik vaker en makkelijker als tool kan inzetten. Mindfulness kun je overal toe passen in je dagelijkse leven. Het gaat om aandachtig en bewust in het moment zijn, zonder daar over te oordelen.

Van uit de beginners mind. Hoe begin je een mindfulness practice? Twee jaar geleden had ik ooit een proefperiode op de app headspace. Ik had er goede dingen over gehoord en het besloten het uit te testen. Het was fijn, maar ik zag het nut er niet van in om in te investeren als je ook youtube hebt.

Ondertussen heb ik opnieuw een proefperiode genomen en dit keer ben ik om. Waarschijnlijk omdat ik het nu ook veel harder nodig heb dat ik twee jaar terug had. Misschien omdat ik er nu anders in sta. Ik weet het niet, maar de app heeft me.

Hoewel ik zelf aardig spiritueel ben ingesteld is headspace dus echt van uit de beginners mind en lekker down to earth. Je kunt in de gratis versie een paar meditaties doen. En de cursus basics 1. Die heb ik ondertussen allemaal gedaan.

Het werkt oprecht voor me, het gevoel dat ik rustiger ben in mijn hoofd. Dingen in een ander licht ga bekijken, zonder er echt over te oordelen. Ik slaap beter en het helpt erg met mijn hoofdpijn om mijn gedachten gewoon voorbij te laten gaan zonder er echt aandacht aan te besteden of door mee wordt gesleept in een gedachte gang waar ik nu niets aan heb.

Na deze ervaring heb ik besloten om voor het eerst in mijn leven geld te betalen voor een app. Met het abonnement dat ik heb genomen zijn er heel veel meer meditaties vrij gekomen. Van slaap meditaties, tot meditaties gericht op emotie, tot mindful sporten.

Aangezien ze je headspace streak aangeven heb ik voor mezelf besloten om te kijken wat 30 dagen lang headspace met me gaat doen. Ik ben nu op dag 5 van mijn streak. En van af nu ga ik dan ook proberen op de schrijven hoe ik me voel en wat het met me doet.

Updates will follow.

Liefs,

Bir



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *