Creamy over night oats

Creamy over night oats

Mijn favoriete ontbijtje sinds deze zomer. Ik ben ontzettende havermout fan alleen het idee van overnight oats, koude havermout, stond me nooit helemaal aan. Tot ik deze zomer naar Bali ging en over moest stappen op Dubai.

Naar recept gaan

Daar in de street food corner was een klein cafeetje, WANNA POKE. Ten eerste, moet je ooit overstappen op Dubai, ik raad het ontzettend aan om daar net even te stoppen om iets lekkers en gezonds te halen. Ik had zulke cravings naar gewoon wat groente en fruit na al het vliegtuig voedsel. En daar kun je prima terecht. Ook veel vegan opties. Altijd fijn.

Anyway daar bij WANNA POKE stonden dus overnight oats op het menu. Ik twijfelde geen moment en bestelde, want man om man, wat had ik een honger. Met een echte koffie er bij zodat ik niet in slaap viel en mijn overstap miste, zocht ik een fijn plekje en ben ik van mijn oats gaan genieten. Er zaten wel drie echte blauwe bessen boven op, dus eigenlijk hadden ze die niet hoeven vermelden op het menu. Maar zelfs met die die was ik ontzettend blij. Ik vind nieuwe dingen proberen altijd leuk. Maar mijn ontbijt bleef altijd een beetje hetzelfde. Toch inspireerde dit me ontzettend en besloot ik, it’s time for a breakfast change up.

Natuurlijk heb je niet zo 1,2,3 het perfecte overnight oats recept dus ben ik wat gaan experimenteren. Welke oats, welke plantaardige melk, wat gebeurt er als ik dit toe voeg of dat toe voeg. En na ongeveer een week experimenteren had ik dan ook het perfecte recept.

Oats

Ik zelf vind het het lekkerste om rolled oats te gebruiken. Die zijn net wat grover dan de standaard havermout. Zodat je overnight oats net wat meer structuur hebben. Deze rolled oats zijn te koop bij onder andere ekoplaza maar ook gewoon bij de AH.

Chiazaad

Door chiazaad toe te voegen bind het mengsel net wat beter. Plus chiazaad heeft een hoop goede voedingstoffen. Het bevat veel eiwit, het is rijk aan omega 3-vetzuren en het helpt mee aan een goede absorptie van calcium, de stof die er voor zorgt dat onze botten sterk blijven. Als veganist zijn dit fijne bijkomstigheden. En niet alleen als veganist trouwens.

Plantaardige melk

Zelf ben ik ontzettend fan van amandelmelk. Het heeft toch net even een iets andere smaak dan bijvoorbeeld soya melk. Wil je iets meer eiwit, kun je altijd gewoon soyamelk gebruiken. Ik ben er ook vrij zeker van dat havermelk prima werkt. Dat heb ik zelf alleen nog niet geprobeerd.

Kokosyoghurt

Voor de creaminess gebruik ik zelf 2-3 eetlepels kokosyoghurt. Op dit moment gebruik ik die van Alpro Soya, Mild and creamy naturel met kokos. Gewoon omdat die in verhouding, als je kijkt naar de prijs en hoeveelheid in het pak, net wat goedkoper is dan de meeste kokosyoghurt. En hij vaak in de aanbieding dus dan sla ik gelijk een paar in. Vaak blijft deze ook nog wel een maand houdbaar.

Banaan

Als laatste key ingredient banaan. Ik prak er een halve banaan door heen om het geheel lekker zoet te maken en dit voegt ook weer toe aan de creaminess van de overnight oats. Heb je nou ontzettende hekel aan banaan. Kun je het vervangen door nog wat extra kokosyoghurt en een eetlepel agave of ahorn siroop.

Toppings

Als toppings gebruik ik graag amandelschaafsel, dit kun je vaak erg goedkoop halen op de bijvoorbeeld de markt. De lidl verkoopt het ook en daar is het ook niet duur.

Met gojibessen is het een beetje, you love it or you hate it. I personally love it. Ik haal ze zelf altijd bij de action, ze zijn daar gewoon niet duur.

Vers fruit. Ik gebruik of een goed handje vol blauwe bessen of mango. Dat hangt er maar net van af wat ik in huis heb of wat er in de aanbieding is.

Creamy overnight oats

Birgit
Voorbereidingstijd 2 min
Bereidingstijd 2 uur
Over night 8 uur
Gang Ontbijt
Porties 1 Persoon

Equipment

  • glazen pot

Ingrediënten
  

Basis

  • 2/3 of 65 cup of gram Rolled oats of grove havervlokken
  • 1 eetlepel Chiazaad
  • 2-3 eetlepels Kokosyoghurt
  • 2/3 of 160 cup of ml Plantaardige melk (amandelmelk) het kan zijn dat je iets meer nodig hebt. Kijk even hoe de substantie er uit ziet.
  • 1/2 Rijpe banaan geprakt
  • Snufje Kaneel

Toppings

  • Goji bessen
  • Blauwe bessen of mango
  • Amandelschaafsel

Instructies
 

  • Pak je glazen potje en prak je halve banaan in het potje.
  • Voeg vervolgens de havermout, chiazaad, amandelmelk en kokosyoghurt toe en mix het goed door. En een snufje kaneel voor de warm kruidige smaak.
  • Deksel er op en zet het in de koelkast. Maak je het als bijvoorbeeld lunch dan kun je het na twee uur eten, ben je eerder dan heb je de kans dat het nog wat waterig is. Als je het s'avonds maakt laat je het gewoon een nachtje in de koelkast en heb je de volgende ochtend een heerlijk ontbijt. En soms neem ik het ook gewoon mee naar het werk als snack.
  • Als je het wilt gaan eten draai je gewoon het deksel er af en heb je een dikke creamy substantie.
  • Dan is het nu tijd voor toppings. Mijn favorieten zijn, amandelschaafsel, gojibessen en blauwe bessen. Soms doe ik in plaats van blauwe bessen mango. Dit zijn maar een paar tips, je kunt natuurlijk oneindig creatief zijn met toppings.

Notities

Pin je alsjeblieft niet te veel vast op de hoeveelheden. Voor mij is dit een goede hoeveelheid voor een fijne start van mijn dag. Het kan zo zijn dat jij liever wat minder of juist wat meer hebt. Pas het recept voor jezelf aan, zodat het past bij jou lichaam en jou eetpatroon. Ieders lichaam is anders en heeft een andere hoeveelheid nodig. Luister goed naar jezelf. 
Trefwoord havermout, oatmeal, oats, overnight oats



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept