Zelfzorg – Mijn noodlijstje

Zelfzorg – Mijn noodlijstje

Noodlijstje, dat klinkt ernstig. Maar zo’n lijstje is ideaal en hoeft echt niet ernstig te zijn. Ik merkte dat ik af en toe gewoon tijd voor mezelf nodig had en geen idee had wat ik nou eigenlijk wilde doen of wat me blij maakte. Daar moest verandering in komen. Dus sinds ik een paar jaar geleden uit huis ben gegaan ben ik ben op onderzoek uit gegaan. Ik heb een lange lijst gemaakt met een grote verzameling van dingen die mij blij maken. Natuurlijk is niet altijd alles even effectief. Soms zie je een workout niet zitten maar zit je liever met een kleedje op de bank of sta je liever een half uur onder de douch. En hoe ecofriendly ik ook probeer te zijn, want dat vind ik erg belangrijk. Is de lange selfcare douch erg helpend voor mij. Vroeger was dit in bad gaan, helaas heb ik zelf geen bad en om daar voor helemaal naar mijn moeder te gaan, tsja niet ideaal.

Wat wel belangrijk is, zorg er voor dat je het grootste aantal van deze dingen zelf kunt doen, zonder dat je afhankelijk bent van anderen. Natuurlijk mag er iets bij staan wat met anderen te maken heeft, voor mij is een goed gesprek of een dikke knuffel super belangrijk. Dat wordt lastig in je eentje. Alhoewel ik wel een levensgrote teddybeer heb (just saying). Maar het idee is dat je ook als je alleen bent, jezelf blij kunt maken.

Ik ga mijn lijstje met jullie delen zodat je er misschien wat inspiratie vandaan kunt halen:

  • Lezen
  • Schrijven – gewoon gedachten op papier
  • Dankbaarheid
  • Naar buiten
  • Een wandeling maken
  • Yoga beoefenen – Asana en pranayama bijv.
  • Mediteren
  • Wierook branden
  • Bulletjournalen
  • Kaarsjes aan hebben
  • Muziek luisteren
  • Opruimen
  • Schoonmaken – in ieder geval het gevoel als het klaar is
  • Hardlopen
  • Sporten
  • Selfcare shower – Alles er op en er aan, van scheren tot haarwassen tot lekker mee schreeuwen met muziek (sorry huisgenootjes, hou wel van jullie)
  • Salie branden
  • Een goede kop koffie
  • Grote kop thee
  • Een dutje doen
  • Een gezonde maaltijd koken
  • Phone free time
  • Een goede/positieve podcast luisteren
  • Deuren en ramen opengooien voor frisse lucht
  • Mijn haar doen
  • Een goed gesprek
  • Skeeleren
  • Vroeg naar bed
  • Diep ademhalen
  • Mindfulness beoefenen
  • Naar de sterren en de maan kijken
  • Groot glas water drinken
  • Tanden poetsen – het gevoel daarna
  • Naar positieve affirmaties luisteren
  • Een dikke knuffel – liefst met iemand van wie ik hou, maar een levensgrote teddybeer is een goede tweede optie
  • Fairy lights aan hebben
  • Dansen – like nobody’s watching
  • Vlinders
  • Een prachtige zonsopkomst of zonsondergang
  • Zachte dekens
  • Productief zijn
  • Nieuwe dingen leren
  • De deur uit voor een kop koffie of lunch – het helemaal oké is als je ergens in je eentje heen gaat (ik geniet er soms zelfs nog meer van)
  • Naar het bos
  • Naar het strand
  • Naar de film
  • Waterverven

Genoeg voorbeelden, misschien is het voor jou wel heel relaxend om netflix te kijken, ik heb daar niet zo veel mee. Maar het kan heel goed zijn dat jij denkt, mediteren.. die is gek. Het is dus leuk als inspiratie bedoelt, en ik daag je uit om er voor jezelf ook een te maken. Hang hem ergens op en als je je down voelt kun je gewoon iets kiezen waar je denkt dat je je nu goed bij kunt voelen. Is het niks, op naar de volgende.

Liefs,

Bir



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *