Thuis studeren

Thuis studeren

Het is wat. Thuis school. Tot nu toe werkt het voor mij nog niet echt heel effectief. En hoewel ik waarschijnlijk nu geslaagd ben voor mijn examen moet ik nog steeds twee toetsen herkansen en doe ik ook een echte poging tot thuis studeren. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar voor mij is dat een flinke uitdaging. Ik ging graag even de deur uit om mijn school werk te maken. Bagels and Beans was mijn favoriete plekje om te zitten. Maar helaas kan ik daar nu geen gebruik van maken. Hoewel ik graag bezig zou gaan, blijf ik maar uitstellen en uitstellen. Het is zeker dat ik mijn cijfers zo niet op ga halen. Dus, tijd om de dingen voor mijzelf op een rijtje te zetten en wat actie te ondernemen.

Tips en tricks die ik ga uit testen.

1. Waar voor doe je het?

Je bent niet voor niets aan het studeren. Dus vind voor jezelf de reden waarom je het doedt. Is dit omdat je graag je diploma wilt halen, misschien dit jaar nog of volgend jaar. Studeer je omdat de onderwerpen je intresseren. Wat is het je waard. Ik wil dit jaar gewoon mijn diploma no matter what, dus leren is voor mij toch wel een prioriteit. Nummer 3 in op mijn prioriteiten lijstje om precies te zijn. Terwijl ik ook jaren heb gehad dat school niet eens in de top vijf stond. Vind dus voor je zelf uit wat jou persoonlijke reden is om te studeren. Dit is ook gelijk een goede motivatie.

2. Geen afleiding

Duidelijk, zorg er voor dat je zo min mogelijk tot geen afleiding hebt. Mobiel aan de kant, het liefst zelfs in een andere kamer. Blokker de apps en sites die je niet nodig hebt tijdens het leren tijdelijk. Op dit moment gebruik ik zelf de app Focus City. Via deze app kun je een timer zetten op een bepaalde taak, met een bepaald aantal uren gewerkt te hebben kun je een huisje krijgen en zo kun je na een tijdje een stad bouwen. Ook kun je sites blokkeren via deze app. Echt een heel leuk idee en ik zelf word er ook nog eens bloed fanatiek van.

Verder is het handig om er voor te zorgen dat je omgeving opgeruimd is, zodat er niets in de buurt is wat je kan afleiden. Ik had een tijd een hele goede 10 min tidy habit, die ik nu weer in mijn systeem probeer te krijgen. Elke ochtend zet ik mijn timer op 10 minuten. Ik ruim zo veel mogelijk op als ik kan in die 10 minuten met een knallende playlist op Spotify aan. Hierna is mijn omgeving misschien niet gelijk schoon, maar wel een stuk netter. Zodat ik veel minder snel afgeleid kan worden.

3. Vind een ritme

Ondanks dat je nu misschien niet veel hoeft te doen, kan het heel handig zijn om jezelf in een ritme te krijgen. Voor mij betekend dit dat ik elke ochtend nog steeds mijn wekker om zeven uur af laat gaan. De eerste paar dagen had ik hier wat moeite mee, maar nu ben ik zelfs voor de wekker wakker. Meestal drink ik eerst een kopje koffie, dan ga ik een half uurtje hardlopen of ik rol mijn yoga matje uit. Doe wat oefeningen waar ik me goed bij voel, dat kan actief zijn of rustig. Meestal sluit ik af met een korte meditatie. Ik spring onder de douch. Maak ik een lekker ontbijtje. Doe ik mijn 10 minute tidy. Maak meer koffie en dan schuif ik aan mijn bureau aan. Wegens gebrek aan stoelen zit ik op mijn yoga bal. Waar mee ik ook gelijk het probleem, dat ik niet stil kan zitten, heb opgelost.

4. To do

Zolang ik het kan herinnerden werk ik al met lijstjes. Van boeken die ik heb gelezen en wil lezen, plaatsen die ik wil bezoeken, recepten die ik wil maken, noem het maar op. En ja, de to do lijst is mijn favoriet. Voor mij werkt dit gewoon heel goed. My to do list tips:

  • Schrijf alles op wat je wilt doen, letterlijk alles wat je maar kunt bedenken.
  • Vervolgens schrijf ik mijn top drie prioriteiten op. Dingen die ik sowieso af wil krijgen. Hier focus ik op.

Dus hoewel ik graag streef naar het lijstje afwerken. Zolang ik mijn top drie gedaan heb ik het gevoel dat ik al super productief ben geweest. Zo is er ook ruimte voor eventuele onverwachte dingen. Bijvoorbeeld een leidinggevende die vraagt of je een uurtje eerder kunt komen werken, want verder is er op het moment niet veel meer te doen. (En ik doe het met liefde hoor).

5. Neem pauze

Soms zit ik zo lekker in de flow dat ik gelijk door knal. Maar het is erg belangrijk af en toe even een pauze te nemen, zodat je jezelf niet gigantisch uit put. Misschien ben je dan de ochtend productief, maar als je de rest van de dag netflix kijkt op de bank kom je nog niet heel veel verder. En daar ligt vaak ook mijn probleem, door knallen. Dan neem ik mijn lunch en ja hoor, de after lunch dip. Opeens ben ik moe, werkt mijn brein niet meer. En ook al giet ik er nog drie kopjes koffie in, de motivatie is weg.

Een pauze nemen kan je productiviteit en creativiteit juist verhogen. Te lang werken aan de zelfde taak zonder pauzes leidt vaak tot stress en vermoeidheid. Een pauze kan je even dat rust momentje geven waarna het juist die boost geven die je nodig hebt om ‘all fresh’ verder te gaan.

Er zijn studies gedaan die hebben bewezen dat als je maar blijft zitten op de bank of achter je bureau bijvoorbeeld, er voor zorgt dat je een grotere kans hebt op hartkwalen of een depressie. Opstaan en benen strekken dus, een korte wandeling of wat simpele yoga oefeningen, ook al is het maar voor 5 minutes, heeft al effect op je mentale en lichamelijke gezondheid. Meer info vind je hier.

Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben. Binnenkort upload ik nog een blog over thuis studeren/werken. Als je dit leuk vind hou mijn website dan even in de gaten.

Liefs,

Bir



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *